ABD-Meksika ticaret ilişkilerindeki belirsizlik ve ticaret altyapısındaki devam eden zayıflıklar, Meksika moda sektörünün Çinli ihracatçılardan boşalan ABD pazar payını ele geçirme hedeflerini baltalamakta.
Meksika'nın ABD'ye ihracatına uygulanacak gümrük vergisi uygulamasına ilişkin henüz netlik kazanmış değil. Haziran ayında ABD Başkanı Donald Trump, 1 Ağustos'tan itibaren Meksika'dan ithal edilen ürünlere %30 gümrük vergisi uygulama tehdidinde bulunmuştu. Bu hamle tekstil ürünlerini de etkileyecekti. Ancak daha sonra müzakereler için 90 günlük bir ara vermişti.
ABD hükümeti, şu anda bu malların çoğunu ABD tarifelerinden muaf tutan ABD-Meksika-Kanada (USMCA) Ticaret Anlaşması'na da saygı duyuyor. Meksika, 11 Eylül'de ABD ile uyumlu bir stratejiyle Çin otomobilleri ve tekstil ürünlerine uygulanan tarifeleri %50'ye çıkarma sözü verdi. Peki bu, ABD Başkanı Donald Trump'ı, üzerine yazıldığı kâğıda değecek bağlayıcı bir anlaşmayı kabul etmeye teşvik edecek mi?
Meksika'nın ABD'ye moda ihracatında düşüş
Maquila Dayanışma Ağı STK koordinatörü Lynda Yanz yaptığı açıklamada Meksika'nın hazır giyim ve tekstil endüstrilerine ne tür gümrük vergileri uygulanacağının, veya uygulanıp uygulanmayacağının henüz belli olmadığını, şu anda bir şirket USMCA gerekliliklerini yerine getiriyorsa, ABD'ye ithal edilen ürünlere herhangi bir gümrük vergisi uygulanmadığını belirtti.
Ancak, Japonya merkezli döviz danışmanlık şirketi Monex Group'un verilerine göre, USMCA ve Meksika ile ABD arasındaki uzun süreli serbest ticaret ilişkisine rağmen Meksika'nın tekstil ve giyim ihracatı 2025'in ilk yarısında sadece 4,55 milyar dolara düştü. Monex'in analitik direktörü Janeth Quiroz, Just Style'a yaptığı açıklamada, bu rakamın geçen yılın aynı dönemine göre %11,5 azalarak 5,15 milyar dolardan düştüğünü söyledi.
En çok etkilenen ürünler, 2024'e kıyasla ihracatı yüzde 26 düşen dokuma kumaşlar, yüzde 23,6 düşüş gösteren sentetik filamentler, yüzde 18,5 düşüş gösteren sentetik elyaflar ve yüzde 12,2 düşüş gösteren pamuk oldu.
Meksika'nın USMCA kapsamındaki tarife avantajlarını korumasına rağmen, diğer büyük sorunların ve gümrük sorunlarının operasyonları artırdığını ve rekabet gücünü düşürdüğünü gösterdiğini belirten Quiroz, ayrıca Meksika’nın ABD’nin korumacılığından yeterince yararlanamadığını, son birkaç ayda gümrüklerdeki gecikmelerin arttığını, malların onaylanmasının iki günden beş güne çıktığını, bunun da ek maliyetler yarattığını vurguladı. Belirsizlik nedeniyle markalar önceden plan yapamazken, firmalar Meksika’ya yatırım yapıp yapmama veya sipariş verip vermeme konularında karar vermekte zorlanıyor.
Bu arada USMCA'nın yenilenmesi için son tarih olan 1 Temmuz 2026 yaklaşıyor ve birçok kişi, yenileme yerine olası bir yeniden müzakere konusunda endişelerini dile getiriyor.