Dijital Dönüşüm Merkezi, Türkiye Hazır Giyim Sektöründe Dijitalleşme Çalışmalarına Öncülük Ediyor
EKLENME TARİHİ
26.02.2024
İHKİB tarafından davet edilen Just Style, hazır giyim ve tekstil sektörlerindeki küçük ve orta ölçekli
işletmeler ile yenilikçi girişimlerin dijital becerilerini arttırmayı amaçlayan
Dijital Dönüşüm Merkezi – DDM’ye bir ziyarette bulundu. İstanbul Moda Akademisi ve İHKİB işbirliğiyle
2021 yılında kurulan DDM, İstanbul’un kalbinde, sektörün gelişen görüntüsünün bir kanıtı olarak duruyor.
3. yılını dolduran DDM, IHKIB üyesi KOBİ'leri dijital çağa taşımak amacıyla tasarlanmış kapsamlı bir hizmet
paketi sunmakta. DDM müdürü Davut Eren Şadoğlu, bu yeniliği "çözüm sağlayıcılar için bir sergi merkezi"
olarak tanımlayarak "kalite kontrolü, yapay zeka (AI) ve kağıtsız çözümler" sunduklarını kaydetti.
Şadoğlu ayrıca proje hakkında sektöre ve şirketlerin özel ihtiyaçlarına uygun dijital dönüşüm hizmetleri
sunduklarını ve moda tasarımında ücretsiz eğitim programları geliştirip bunları tasarımcılara ve küçük orta
ölçekli işletmelerle (KOBİ'ler) paylaştıklarını, buna e-ticaret platformalarına geçiş, dijital marka ve içerik
oluşturma, veri analizi ve yapay zekaya dayalı çözümlerin de dahil olduğunu kaydetti.
Şadoğlu ayrıca merkezin teknolojik yeniliklerin ötesine geçerek sosyal ve Dijital Ürün Pasaportu (DPP) uyumu,
tasarım ve fotoğraf stüdyosu gibi hizmetler de sağlayacağını açıkladı.
Şirketlerin projeden yararlanabilmesi için dijital olgunluk ölçüm aracı SIRI ile ölçümler yapılırken,
şirketlerin mevcut dijtalleşme durumu ölçülür ve onlar için yol haritaları oluşturmaya başlanır.
Değerlendirme süreci, şirketlere bulguları ve doğru önerileri paylaşmak için
dört aşamadan oluşmaktadır,bunlar:
- Hazırlık
- Değerlendirme atölyesi
- Boşluk analizi atölyeleri
- Bilgilendirme oturumu
DDM tarafından sağlanan araçlar ve teknolojiler
- Bilgisayar destekli desen programları,
- 3D moda tasarım programları,
- Transfer baskı makineleri,
- Fotoğraf stüdyoları,
- Tekstil ve giyimde katkı maddeli imalat uygulamaları,
- Endüstri 4.0
- Lojistikte, imalatta üretkenlik ve otomasyonda endüstri 4.0 makinelerinin uygulanması.
Türkiye’de Giyim Sektörü Dijitalleşme Yolunda
Tekstil ve hazır giyim Türkiye’nin ekonomik büyümesine önemli katkılar sağlayan sektörler olarak yıllardır
öne çıkmakta. Türkiye'nin küresel pazarlarda rekabet etme yeteneği, yüksek kaliteli ürünlerin üretimi,
büyük pazarlara yakınlığı, çevik ve verimli üretim süreçleri ve nitelikli iş gücü ile desteklenmekte.
Ancak, bu avantajlara rağmen, sektör içindeki tasarımın yetersiz dijitalleşmesi
rekabet etmede zorluklar yaratıyor.
2020'de McKinsey & Company, "Türkiye'nin Yetenek Dönüşümü" başlıklı bir raporda, o dönemde
teknolojilerin işlerin yüzde 50'sini otomatikleştirmeye yardımcı olma potansiyeline sahip olduğunu buldu.
Türkiye'de, mesleklerin %60'ında yapılan faaliyetlerin üçte birinden fazlasının otomatikleştirilebileceği keşfedildi.
Tam zamanlı iş eşdeğerleri (FTE) açısından otomasyon için önemli potansiyele sahip sektörlerin
başında imalat ve tarım gelmekte, bunu yakından takip edenler perakende satış ve hizmet sektörleri
olarak gözükmektedir. Ancak ülke pandeminin etkisiyle bu alanda yatırım yapmaya başlayamadı.
İHKİB Yönetim Kurulu Üyesi ve THY Tekstil Genel Müdürü Mehmet Kaya, pandeminin her şeyi altüst ettiğini
söylerken pandemi nedeniyle dijitalleşme ve numunelemeden üretime, kolay izlenebilirlik ve hızlı
numuneleme sağlayan 3D tesisleri zorunlu hale getirdiğini, müşterileri eskiden büyük çantalarla ziyaretler
gerçekleştirirken artık dijital bir showroom ve bir dizüstü bilgisayarla işlerin halledildiğini kaydetti.