AB Komisyonu Aliexpress’in Dijital Hizmetler Yasası Kapsamındaki Taahhütlerini Bağlayıcı Hale Getiriyor
EKLENME TARİHİ
03.07.2025
AB Komisyonu AliExpress'in Dijital Hizmetler Yasası (DSA) kapsamındaki resmi işlemlerde dile getirilen endişeleri gidermeye yönelik taahhütlerini bağlayıcı hale getirdi. Aliexpress’in DSA’ya uyumuna ilişkin ön bulguların yanı sıra, platform tarafından önerilen bir dizi taahhüt de kabul edildi. Ön bulgular arasında aşağıdaki başlıklar yer alıyor:
- Platformun gizli bağlantılar, bağlı kuruluş programı ve potansiyel olarak sağlık ve küçükleri etkileyebilecek ürünlerle ilgili belirli riskleri azaltmayı amaçlayan doğrulama, izleme ve tespit sistemleri
- Platformun bildirim ve eylem mekanizması
- Dahili şikâyet işleme sistemi
- AliExpress'in reklam ve tavsiye sistemlerinin şeffaflığı
- AliExpress hizmetlerindeki tüccarların izlenebilirliği
- Araştırmacılar için kamu verilerine erişim
Taahhütlerin herhangi bir şekilde ihlal edilmesi DSA’nın ihlali anlamına gelecek ve para cezası ile sonuçlanacak. Belirli bir izleme çerçevesi temelinde, bir İzleme Mütevelli Heyeti'nin düzenli raporları da dahil olmak üzere, Komisyon AliExpress'in taahhütlere uyumunu ve bunların etkinliğini izlemeye devam edecek. Özellikle, Komisyon, kararın dayandığı olgulardan herhangi birinde önemli bir değişiklik olması, AliExpress'in kendi taahhütlerine aykırı hareket etmesi ve kararın AliExpress tarafından sağlanan eksik, yanlış veya yanıltıcı bilgilere dayandığı sonucunu doğurması durumunda işlemleri yeniden açabilecek.
AliExpress ayrıca, 5 yıllık süreleri boyunca tüm taahhütlerin uygun şekilde uygulanmasını ve etkinliğini sistematik olarak değerlendirmek için özel bir ekip tarafından denetlenen yapılandırılmış bir dahili izleme çerçevesini sürdürmeyi taahhüt ederken, taahhütlerin uygulanması hakkında belirli bir bağımsız İzleme Mütevellisine düzenli raporlar sunacaktır.
Aliexpress’in Taahhütleri
Yasadışı içeriklerin ve sağlık ve küçükleri etkileyen içeriklerin yayılmasının belirli risklerinin değerlendirilmesi ve azaltılması hakkında
- Sahte listelemeler kullanarak yasa dışı, genellikle taklit ürünleri satmak gibi sözde 'gizli bağlantılar' uygulamalarının dahili izlenmesi ve tespitine ek olarak, uzmanlaşmış üçüncü taraflarca yapılan kontrollerle tamamlama taahhüdü,
- Bu tür gizli bağlantı düzeneklerine dahil olan satıcılara ve 'Ortaklık Programı' üyelerine karşı cezaların ve bunların uygulanmasının güçlendirilmesi taahhüdü
- AliExpress ürünlerini Ortaklık Programı aracılığıyla tanıtan ortaklar için sağlam bir katılım ve tarama süreci uygulama taahhüdü ; programa uymayan ortaklar için sıkı bir uygulama ve ceza sistemi.
- Gıda takviyesi satıcıları ve gıda takviyesi ürün listeleri için yetkilendirmeleri ve sağlık iddiaları da dahil olmak üzere gelişmiş bir doğrulama süreci uygulama taahhüdü ve reçeteli ilaçların ve reçetesiz satılan ilaçların tespiti için platformun uzman bir üçüncü tarafça özel olarak taranması.
- Yetişkinlere yönelik ürünlerin görünürlüğünü, yapay zekâ destekli gerçek zamanlı tarama teknolojisini kullanarak yetişkin ürünlerinin görsellerini otomatik olarak bulanıklaştırma gibi işlevlerle sınırlayan varsayılan bir sistem.
Bildirim ve eylem ve dahili şikâyet işleme mekanizmaları hakkında
- Bildirim ve eylem mekanizmasını hem kayıtlı hem de kayıtlı olmayan kullanıcılar için kullanılabilir hale getirme taahhüdü; içerik bildirme sürecini basitleştirmek için açıkça etiketlenmiş ve özel bir düğme.
- Hem kayıtlı hem de kayıtlı olmayan kullanıcıların, kararda yer alan özel bir bağlantı aracılığıyla içerik denetimi kararlarına kolayca itiraz edebilmelerini sağlama taahhüdü.
- İtirazlara ilişkin olarak, kullanıcılar için tazminat olanakları ve bildirimlerin işlenmesinde otomatik araçların potansiyel kullanımı hakkında ilgili bilgilerle birlikte, zamanı geldiğinde geri bildirim sağlama taahhüdü.
Reklam sistemlerinin şeffaflığı hakkında
- Örneğin, kayıtlı olmayan kullanıcılara gösterildiğinde bile, tüm reklamları açıkça işaretleme taahhüdü. Kullanıcılar bu etiketle etkileşim kurarak, ana hedefleme ölçütleri, reklamverenin kimliği ve reklamın kimin adına yerleştirildiği gibi bilgilere erişebilecekler.
- Güncel bir reklam deposunu sürdürme ve tüm kullanıcılar için erişilebilir ve farklı parametrelerde aranabilir hale getirme taahhüdü. AB kullanıcılarının reklamla ilgili verilere bağımsız olarak erişip çıkarmasına olanak sağlamak için bir API sağlanacaktır.
Öneri sistemlerinin şeffaflığı hakkında
- Her bir tavsiye sistemi için, kayıtlı ve kayıtlı olmayan kullanıcıların tavsiyelerin kişiselleştirilmesine ilişkin seçenekleri kullanabilmeleri için kullanıcı dostu bir seçenek sunma taahhüdü.
- Platformun web sitesinde ve mobil uygulamasında ürünlerin nasıl önerildiğine ilişkin bilgilerin, Şartlar ve Koşullar'da, Şeffaflık Merkezi'nde ve arama sonuçları sayfasında, sade bir dille kolayca erişilebilir şekilde bulundurulması taahhüdü.
- Tüccarların izlenebilirliği hakkında
- İlgili teknolojik araçlarla güçlendirilmiş kimlik kontrolleri de dahil olmak üzere satıcıların daha sağlam bir şekilde doğrulanması taahhüdü.
- Satıcıya ait bu bilgilerin ilgili ürün listeleme sayfasından doğrudan erişilebilir olmasını sağlama taahhüdü.
Araştırmacılar için kamu verilerine erişim hakkında
- Dijital Hizmetler Yasası'nın 40(12) maddesinde belirtilen kriterleri karşılayan araştırmacıların, 'veri kazıma' gibi otomatik araçlarla sistemsel riskleri analiz etmek için kamuya açık verilere bağımsız olarak erişmelerini ve bunları kullanmalarını sağlama taahhüdü.
- Uygun araştırmacıların ilgili verileri almalarına ve indirmelerine olanak tanıyan özel bir API sürdürme taahhüdü.
- Talep üzerine uygun araştırmacılara özelleştirilmiş veri setlerinin sunulması taahhüdü.
- Araştırmacılar için veri erişimi konusunda ilgili bilgileri sağlayan bir web sayfasının sürdürülmesine yönelik bir taahhüt.