TR
Search
BİLGİ BANKASI

Yeni Üretim Modelleri Ön Planda

Covid-19 salgınının getirdiği sorunlarla beraber hazırgiyim markaları ve tedarik zincirleri sarsıldılar.
Mağaza kapanmalarından elde kalan ürün stoklarına, sipariş iptallerinden fabrika kapanmalarına
kadar birçok faktör marka ve üreticileri yeniden düşünmeye iterken, yeni, daha akıllı üretim
modelleri ön plana çıkmaktadır. 
 
Satışların online kanallara kayması ve perakendecilerin sürekli yeni ürünler çıkarma zorunluluğu
nedeniyle ABD ve Avrupa’da alışveriş kalıpları ve davranışları da değişmektedir. 
 
Dijitalleşme, büyük veri ve analitik araçlar şirketlere krizin ötesinde bakmalarını,
rekabet avantajı elde etmelerini ve tüketici davranışlarıyla ilgili daha sağlıklı
öngörülerde bulunmalarını sağlamaktadır. 
 
Birçok şirket, tedarik zinciri şeffaflığını artırabilmek amacıyla
“Blockchain” ve “RFID” çözümlerine yönelmektedir. 
 
Moda sektörü sürdürülebilirlik konusuna gelindiğinde yeni döngüsel
üretim modelleri benimsemekte ve geliştirmektedir:
 
- Hong Kong merkezli iplik üreticisi Novetex Textiles firması, mevcut ve yeni teknolojileri
birleştirerek tekstil atıklarından geri dönüştürülmüş elyaf üreten bir mekanik geri dönüşüm
süreci geliştirmiş bulunmaktadır. Bu sistem su harcamamakta, atık su
üretmemekte ve kimyasal atık da çıkarmamaktadır. 
 
- İsveç markası Monki’nin yeni “Green Machine” icadı yeni bir tekstil geri
dönüşüm teknolojisi getirmektedir. Bu teknoloji Monki ile H & M Vakfı ve Hong Kong
Hazırgiyim ve Tekstil Araştırma Enstitüsü arasındaki iş birliğinin ürünüdür.
Bu teknoloji ile hidrotermal sistem ilk defa geri dönüştürme sürecinde kullanılmaktadır. 
 
- AB’de 3 yıllık yeni bir pamuk projesi hayata geçirilmiş olup bu projeyle döngüsel
moda üretimi hedeflenmektedir. Projenin maddi boyutu 6,75 milyon euro
değerindedir ve projeye 12 firma katılmaktadır. 
 
Hazırgiyim sektöründe diğer bir trend de kitlesel üretimden müşteriye
özel esnek üretime geçiş sürecidir. Yeni trend müşteri isteklerine
daha çok uyum gösterme, daha az stok, esnek ve daha verimli üretim şeklindedir:
 
- Üç boyutlu printer firması Stratasys, müşteriye uygun moda tasarımı
geliştirmek için Polyjet Teknolojisi kullanmakta ve ticari olarak da uygulamaktadır. 
 
- Levis markası İngiltere’de yeni konsept bir mağaza geliştirmiş olup bu
konseptte kullanılmış denim ürünü tamir edilerek yeniden yeni ürün
olarak sektöre kazandırılmaktadır. 
 
- Hazırgiyim markası Unspun 3 boyutlu tarama algoritması ile ve cep
telefonu taraması modeli kullanarak tüketicilerin istedikleri her yerden
tarama yaparak kendilerine uygun denim ürün seçmelerini sağlamaktadır. 
 
Sektörde diğer bir trend de kitlesel üretim yerine talep
üzerine üretim yani siparişe göre üretimdir:
 
- Alabama merkezli ABD’li OnPoint firması, geliştirdiği yeni teslimat
sistemiyle markaların hazırgiyim siparişlerini iki günde kapılarına ulaştırmaktadır.  
 
- Küçük firmalar da talep üzerine üretim modelinin ne kadar etkili
olabileceğini göstermektedir. Kanadalı ayakkabı firması Native Shoes,
MIT ile iş birliği yaparak sipariş üzerine 3 boyutlu printer ile üretim yapmaktadır. 
 
- Reebok firması yeni bir sipariş ve üretim sistemi ile müşterilerini de
üretim sürecine dahil etmekte ve onların istek ve taleplerine
göre tasarımlarını geliştirmektedir. 
 
Hazırgiyim sektöründe küresel çapta diğer bir gelişme de akıllı üretim alanındadır.
Firmalar daha akıllı üretim ve akıllı tedarik zinciri için otomasyon,
yapay zeka, 3 boyutlu yazıcı ve robotik yatırımları yapmaktadır:
 
- Çinli e-ticaret devi Alibaba Eylül ayında Xunxi Dijital fabrikasını açtı.
Bu fabrikada Alibaba gerek yapay zeka algoritması, gerekse diğer dijital çözümler
uygulayarak yeni teknolojiler kullanmaktadır.