TR
Search
BİLGİ BANKASI

Konteyner Fiyatları Düşüşte

https://sourcingjournal.com/topics/trade/container-xchange-price-ocean-freight-rates-shipping-ports-china-us-eu-russia-418209/

Nakit sıkıntısı çeken tüketiciler kalıcı enflasyonla karşılaştıkça konteyner talebi düşüyor ve sonuç olarak konteyner fiyatları düşüyor. Bazı nakliye rotalarındaki navlun oranları pandemi öncesi seviyesine dönse de, konteyner lojistik platformu sağlayıcısı Container XChange'in verilerine göre, 2023'te Asya'dan ABD'nin Batı Kıyısına konteyner fiyatları üç yıl önceki fiyatlardan %11 daha düşük durumda. Geçtiğimiz yıl fiyatlardaki düşüşe bir örnek vermek gerekirse, Ocak ayındaki fiyatlar geçen yılın aynı dönemine kıyasla %84 daha düşük. Oranlardaki düşüşler Avrupa’daki rotalarda da görülüyor. Asya’dan Kuzey Avrupa’ya 40 foot yüksekliğindeki bir konteyner küpünün Ocak ayında ortalama maliyeti 823 dolar iken, bir önceki yılda bu fiyat 3.000 dolar seviyesindeydi.

Ocean Alliance üyeleri CMA CGM, Cosco, OOCL ve Evergreen, 1 Ocak-2 Şubat tarihleri ??arasında planlanan 53 Asya-Avrupa batıya seferini iptal ettiğinden, talep düşüşleri beklenenden daha fazla boş sefere yol açıyor. Çin Yeni Yılı’nın ardından talep daha da düşerse bu tür boş seferlerin artması beklenebilir. Container XChange’e göre Kuzey Avrupa’daki boş seferler 2019 rakamlarına kıyasla %715 artmış durumda.

Düşen fiyatlar ve küresel limanlar aracılığıyla işlenen navlundaki genel yavaşlama Çin’in genel konteyner pazarına geniş etkileri olacak ve bunun 2023 boyunca bunun sürmesi bekleniyor.

Çin Gümrükler Genel Müdürlüğü’ne göre Aralık ayı ihracatları bir önceki yıla kıyasla %9,9 düşerken, bu Şubat 2020’den beri görülen en büyük düşüş. 2022 boyunca Çin’in ABD’ye gönderileri %19,%, AB’ye gönderileri ise %17,5 gerilemişti.

Container XChange CEO’su Christian Roeloffs konteyner eğilimlerinin ekonomik büyüme ve küresel ticaretin önemli bir göstergesi olduğunu söylerken orta vadede Asya’dan Avrupa’ya ve Asya’dan Amerika’ya konteyner ticaretinin yavaşlamasının olumsuz bir sinyal olduğunu kaydetti.

Asya içi ticaretin, konteynerlere talep açısından nispeten daha iyi durumda olduğunu kaydeden Roeloffs, orta vadede konteyner fiyatlarının, olası konteyner yenileme döngüleri haricinde 2020 ve 2021’de tanık olunan yüksek seviyelere çıkacağını öngörmediğini ifade ediyor.

Container Xchange “Where Are All the Containers?” başlıklı raporunda ABD’deki liman sıkışıklığının hafifletilmesi ve ithalat işlem hacimlerinin dengelenmesi ile konteyner fiyatlarının 2023’ün son bölümünde normalleşmeye başlaması gerektiği vurgulanıyor.

Dünyada toplam ticaret yavaşlarken, Çin’in ABD ve AB’ye ihracatlarının düşüşünden bir ülke kazançlı çıkabilir. 2022 yılında Rusya’nın Çin’den ithalatı %8,3 oranında artış gösterdi. İki ülke arasındaki ticaret 2022’de %30 artışla 190 milyar dolara ulaşırken, bunun büyük kısmını petrol ve kömür ticareti oluşturuyor.