TR
Search
BİLGİ BANKASI

AB Komisyonu Aldatıcı Reklamlara Karşı Kanun Hazırlığında

AB şirketleri yakın zamanda pazardaki ürünlerinin iklim dostu olduğunu kanıtlamak zorunda kalacak. AB Komisyonu,
tüketicilerin bir ürünün iklime ve çevreye gerçekten zarar verip vermediğini anlamasını kolaylaştırmak
üzere yeşil aklamaya (greenwashing) karşı bir yasa çıkarmak istiyor.

Komisyona göre, tüketiciler genellikle ürünlerin sürdürülebilirliği hakkında güvenilir bilgiye sahip değil.

Yeşil aklama hususunda örnek vermek gerekirse şirketler, öyle olmadığı halde ürünlerini çevre dostu gibi
lanse edebiliyorlar.

AB Komisyonu’nun 2020’de yayımladığı bir çalışmaya göre ürünlerin çevre dostu olması hususundaki
iddiaların yarıdan fazlasının içi boş, aldatıcı ya da asılsız. Bununla birlikte aynı çalışma farklı AB ülkelerinin
farklı standartlarını karşılama konusunda şirketlerin güçlük yaşadığını gösteriyor. 

Komisyon, AB ülkelerinin iklimle ilgili iddialarının bilimsel kanıtlara, uluslararası standartlara ve bağımsız
üçüncü taraflar tarafından onaylanmasına dayanmasını öneriyor. Ayrıca, bir ürünün üretiminde iklime zarar
veren emisyon miktarlarını ya da kullanımı sırasında oluşan çevreye zararı gibi, ürünlerin tüm yaşam
döngülerinin hesaplanmasını da istiyor.

Örneğin kanserojen ya da diğer sağlığa zararlı içerik barındıran ürünlerin, pazarda ‘çevre dostu vb.’ gibi
pazarlanması yasaklanacak, vatandaşlar bu kuralların ihlali durumunda şikâyette bulunabilecek.

Komisyonun yasa taslağını Mart ayında sunması bekleniyor.