TR
Search
BASIN

Hazırgiyimciler Moskova'ya Çıkarma Yaptı

DUNYA.COM
Hazırgiyimciler Moskova'ya Çıkarma Yaptı

Hazırgiyimciler Moskova'ya çıkarma yaptı 03Hazır gîyimciler Moskova'ya! Orta ve üst segmentte yer alan ABD markaları Türkiye'de üretimi araştırıyor Hammadde fiyatları Türkiye'de %30 daha pahalı • Türkiye, Rusya'nın en önemli hazır giyim fuarı Collection Premiere Moscow'a 94 firma ile adeta çıkarma yaptı.

 2020 yılında 230 milyon dolar olan ihracatta hedef 5 yılda 500 milyon dolara ulaşmak.

HKİB Başkanı Mustafa Gültepe, yasal ihracata bavul ticareti de eklendiği zaman Türkiye'nin Rusya'nın hazır giyim ithalatında yüzde 10'dan fazla pay ile Çin'in ardından ikinci sırada yer aldığını kaydetti. Türkiye ihracatının lokomotif sektörlerinden biri olan hazır giyim sektörü, Rusya'ya çıkarma yaptı. Ülkenin en önemli fularlarından biri olan ve 23 binden fazla alıcıyı markalarla buluşturan Collection Premiere Moscov/a (CPM) 94 firma ile katılarak fuar alanının yüzde 20'sini dolduran Türk şirketleri, geçen yıl 230 milyon dolar olan hazır giyim ihracatını ikiye katlayarak 5 yılda 500 milyon dolara çıkarmaya odaklandı.

Türkiye 4. büyük tedarikçi İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Mustafa Gültepe, fuar dolayısıyla düzenlenenbasmtoplantısmdayaptığı konuşmada, Türkiye'nin en büyük ticari ortaklarından Rusya'nın Türk moda endüstrisi içinde önemli pazarlardan biri olduğunu söyledi. 8,3 milyar dolar ile dünya hazır giyim ithalatından yüzde 1,7 pay alan Rusya'nın halihazırda 4. büyük hazır giyim tedarikçisinin Türkiye, olduğunu söyleyen Gültepe, "Rusya'ya 2019'da 280 milyon dolar olan ihracat 2020'de salgının etkisi ile 230 milyon dolara geriledi. Bu yılın ilk 7 ayında ise söz konusu rakam 170 milyon dolara ulaştı.

Her yıl yüzde 10 büyüyerek ilerlemeyi ve 5 yıl gibi kısa sürede 500 milyon dolar ihracat rakamına ulaşmayı hedefliyoruz" dedi. Gültepe, bu yılki hedefin 300 milyon dolar ihracata ulaşmak olduğunu söyledi. 600 Türk mağazası var Rusya mağazalaşma anlamında da Türk markalar için önemli bir pazar. İki ülke arasında son 20 yılda ilişkilerin hemen her alanda büyük mesafe kat ettiğini anlatan Gültepe, Rusya'nın aynı zamanda Türkiye'nin en büyük ticari ortaklarından biri olduğunu ifade etti. Gültepe, "Moda endüstrimiz için de önemli pazarlar arasında yer alan Rusya'ya ihracatımızda markalı ürünlerimizin payı ortalamanın üstünde" dedi.

Hazır giyim markalarının en çok mağazasının Rusya'da bulunduğunu kaydeMustafa Gültepe'ye göre değişen tedarik zincirine bağlı olarak başta ABD'li olmak üzere dünyaca ünlü markaların Türkiye'de büyümeye yönelik stratejileri var. Çalıştıkları tedarikçileri bu kapsamda yatırıma teşvik ettiklerini anlatan Gültepe, Malatya, Elazığ gibi bölgelerdeki büyümelerin sebebini de bu tarz gelişmelere bağladı. İç piyasada artan ciroların da bu büyümede etken olduğunu belirten Gültepe, "Türkiye algısını seviyorlar. Çin'e karşı mesafeliler. Bu ilişkiler artacak. Çin'den sonra ikinci olmalıyız düşüncesindeyiz. Rusya ve Amerika daha güçlü olmak istediğimiz pazarlar.

Afrika'da da daha fazla olmalıyız. Bunların çalışması içindeyiz. Amerika'nın bize ilgisi çok. Orta ve üst segmentte 40-50 marka Türkiye'de üretimi araştırıyor. Uzakdoğu'da yaşanan konteyner sıkıntısı da bunu tetikliyor. Kurların sağlıklı olmasıyla bu ülkelere daha fazla ihracat yaparız" dedi. den Gültepe, "20'yi aşkın markamız 600'e yakın mağaza ve bin civarında satış noktası ile Türk modasını temsil ediyor. Ülkeye yapılan ihracatın yüzde 90'ı markaları. Dolayıyla kgbaşma ihracat daoldukçayüksek" şeklinde konuştu. Bavulla birlikte ikinci sırada Türkiye, 8,3 milyar dolarlık Rusya hazır giyim ithalatında yüzde 5,7 ile 4. sırada yer alıyor. İlk sırada yüzde 44 pay ile Çin bulunuyor, onu sırası ile yüzde 9,98 ile Bangladeş ve yüzde 5,8 ile İtalya izliyor. Rusya aynı zamanda bavul ticaretinin de yoğun olduğu bir pazar.

Bavul ticareti ile birlikte söz konusu sıralamada Türkiye'nin, Rusya hazır giyim ithalatında yüzde 10'dan fazla pay ile aslında Bangladeş ve İtalya'yı geride bırakarak Çin'in ardından ikinci sırada yer aldığını kaydeden Gültepe, "Resmi ihracat rakamlarına göre biz hali hazırda yüzde 5,7 olan oranı kısazamanda yüzde 10, sonra da yüzde 20'ye çıkarmak istiyoruz. İtalya ile çok küçük bir fark var. Bu hızla devam edersek 2022'de İtalya'yı sonra da Bangladeş'i de geçip ikinci sıraya yerleşebiliriz" şeklinde konuştu. Rusya pazarında agresif bir tanıtım çalışması yürüttüklerini de dile getiren Gültepe, konfeksiyon ve konfeksiyon yan sanayicisi firmalar için kasım ayında Moskova'ya ticaret heyeti programı düzenleyeceklerini de vurguladı.I İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe halen 17-18 milyar dolar düzeyinde bulunan sektör ihracatını orta vadede 33 milyar dolara çıkarmayı ve Türkiye'yi küresel moda liginde ilk üçe sokmayı hedeflediklerini aktardı.

Gültepe hammadde sıkıntısı konusunda şunları söyledi: "Dünyadaki hammadde fiyatlarının artışı ile Türkiye'deki artış aynı değil. Fiyat konusunda problemler yaşıyoruz. Her ne kadar alıcılar Türkiye'ye gelmek isteseler de fiyat her zaman bir engel. Fiyatları korumak istememize rağmen artış hem devam ediyor hem de dünyadan daha yüksek oranlarda gerçekleşiyor. Hindistan'dan kumaş aldığınızda Türkiye'den yüzde 25-30 daha ucuza alabiliyorsunuz."

İşi Anadolu'ya taşımamız gerekiyor: Kapasite sorununa da dikkat çeken Gültepe, "Halihazırda yüzde 25 gibi bir büyümeyi mevcut kapasite ile ikinci vardiya olmadan gerçekleştiremeyiz. Çünkü şu anda kapasite yüzde 85" ifadelerini kullandı.

Bu kapsamda yatırım ihtiyacı olduğunun ve bu ihtiyacın Anadolu taraflarında karşılanmaya devam ettiğinin altını çizen Gültepe, "Kalkınma ajansları, valilikler, belediyeler aracılığıyla fabrika binaları yapılıp sektörün hizmetine sunulmaya çalışılıyor. 5-6 yıldan beri seslendiriyorum. Bu işin üretim anlamındaki devamlılığını sağlayabilmemiz, işi Anadolu'ya taşımaktan geçer" dedi.

Devlet özel sektörün önünde gitmemeli: Sektördeki eleman sıkıntısını da gündeme getiren Gültepe, yetişmiş eleman bulmakta zorlandıklarını, çalışanların daha çok resmi ya da fiziksel güç gerektirmeyen işlere yöneldiğini anlattı. Bu kapsamda devletin ücret politikasına yönelik eleştirilerini dile getiren Mustafa Gültepe, "İşsizliğe inanmıyorum, iş seçme var. Sirkülasyon çok fazla. 100 kişi alıyorsak yarısı kalıyor yarısı gidiyor. İstanbul'u da yabancılar doldurdu. Kayıt dışını da artırıyor bu durum" dedi.

 50 bin ek istihdam geliyor: Hazırgiyim ve konfeksiyon sektöründe halihazırda 38 bin 663 adet işyeri faaliyet gösteriyor ve bu şirketlerin 17 bine yakını ihracat yapıyor. Sektörde istihdam ise Haziran 2021 itibari ile 660 bin 739. Son bir yılda 74 bin 363 adet yeni istihdam gerçekleştirildi. Mustafa Gültepe, herhangi bir olumsuz durum olmaması halinde önümüzdeki 1 yılda 50 bin yeni istihdam sağlayacaklarını söyledi.

Maskede atı alan Üsküdar'ı geçti: Kişisel koruyucu ekipmanda hibe şartının kaldırılmasına yönelik de konuşan Gültepe, "ilk yarıda 150 milyon dolarlık ihracat yapıldı bu alanda. Şimdi kaldırıldı ama atı alan Üsküdar'ı geçti. Çok yalvardık ama kaldırmadılar. Türkiye'nin çok büyük bir kaybı oldu bu alanda. Çin 40 milyar dolar maske sattı biz 1,5 milyar dolar sattık" dedi.